Radio Online

PLAY!  »  Gold FM Romania live in flash player sau media player. Turn off pop-up blocker.

marți, 8 februarie 2011

Dictionar AIKIDO

… și citate

Daca-i judeci pe oameni, nu mai ai timp sa-i respecti.
TERMENI IN AIKIDO
Aikido – calea (metoda) de armonizare a energiilor
Aikidoka – cel care practica Aikido
Shizentai – pozitia de baza, in picioare, naturala
Kamae -. pozitia de garda
Migi-Kamae- garda pe dreapta
Hidari-Kamae- garda pe stinga
Ma-ai – distanta optima pana la partener
Gyaku-hanmi – situatia in care Uke si Nage au fiecare alta pozitie de garda (dreapta/stinga)
Ai-hanmi -situatia in care Uke si Nage au amindoi aceeasi pozitie de garda
Tekatana- sabia mainii
Sabaki – miscare, rotire, eschiva, aparare
Irimi (Omote) - intrare directa (pozitiva) pentru utilizarea si executarea unui procedeu Aikido (intrare prin interior)
Tenkan (Ura) – rotire a corpului, inmuierea atacului (negativ) pentru utilizarea si executarea unui procedeu Aikido (intrare prin exterior)
Ukemi – cadere
Mae Ukemi – cadere inainte
Ushiro Ukemi – cadere inapoi
Yoko Ukemi – cadere laterala
Shikko – mers pe genunchi
Nage – cel care se apara
Uke – cel care ataca
Za – pozitia de repaus in genunchi
Agura – pozitia de repaus, cu picioarele incrucisate
Ki – forta vitala, vointa, energie
Kokyu – forta respiratiei
Kokyu-ho – metoda prin care poate fi condus partenerul cu ajutorul Kokyu (explicatie abstracta) sau devierea fortei atacului prin utilizarea fortei suflului, respiratiei (explicatie concreta)
Katate-tori Kokyu-ho Irimi – eliberarea miinii prinse, printr-o intrare “pozitiva”
Katate-tori Kokyu-ho Tenkan – eliberarea miinii prinse, printr-o rotire a corpului (intrare negativa)
Kokyu-Nage – tehnica de a arunca partenerul cu ajutorul fortei suf1ului
Randori – exercitiu de lupta libera
Ju-no – Geiko – exercitiu in varianta “moale”
Kakari- Geiko – exercitiu in varianta “tare”
Yin- Waza – atac liber, neconvenit
Kyu – elev
Dan – avansat, cu experienta
Dojo – sala de antrenament ; locul unde se cauta Calea
Keikogi – costumul pentru Aikido
ATACURI
Katate-tori – prinderea unei maini cu o mana
Ryote-tori – prinderea ambelor maini
Katate Ryote-tori -prinderea unei maini cu ambele maini
Sode tori – prinderea de maneca
Kata-tori – prinderea de umar
Ushiro-Ryote-tori – prinderea ambelor maini din spate
Yokomen-uchi – lovitura laterala din fata
Shomen-tsuki – lovitura ( cu pumnul) din fata
Chudan tsuki – lovitura de pumn la plex
Jodan tsuki -lovitura de pumn la fata
Shomen-uchi – lovitura de sus, din fata, la cap
Ushiro-Katate-tori-kubi-shime – prinderea unei maini si strangulare din spate
Mune-tori – prinderea de piept, din fata
Ushiro-eri-tori – prinderea de guler, din spate
Ushiro-ryo kata-tori – prinderea ambilor umeri, din spate
Ushiro-ryo hiji tori – prinderea din spate de ambele coate
Ushiro-katate-tori – prinderea de ambele maini din spate
Ushiro-kubi-shime – strangularea din spate cu ambele maini
Yoko-kubi-shime – strangularea dintr-o parte cu ambele maini
Tanto-tori – atac cu cutitul
Jo-tori – atac cu bastonul
Yin-Waza- atac liber
PROCEDEE
Waza – tehnica
Nage – proiectare, aruncare
Tachi Waza – tehnici de lupta din picioare
Suwari Waza- tehnici de lupta din genunchi (ambii parteneri)
Hanmi hantachi Waza- Cel care se apara este in genunchi, cel care ataca este in picioare
Nage-Waza – procedee de aruncare
Shiho-Nage- aruncarea in 4 colturi
Irimi-Nage – aruncare prin intrare
Kaiiten-Nage Uchi – aruncarea in roata (prin interior)
Kaiten-Nage Soto – aruncarea in roata (prin exterior)
Ude kime nage – aruncare prin fortarea cotului de jos in sus
Kote Gaeshi – aruncarea prin rotirea in afara a incheieturii
Tenchi-Nage- aruncarea prin actiunea cer-pamint
Koshi-Nage- aruncarea peste șold
Koshi-Nage-Kote-hineri - aruncarea peste sold cu pirghie prin rotirea miini
Koshi-Nage-Juji-Garami -aruncarea peste sold cu agatarea bratelor in cruce
Juji-Garami - aruncarea prin agatarea bratelor in cruce
Aiki-Otoshi – aruncarea prin pirghie asupra picioarelor
Sumi-Otashi -aruncarea in colt (oblica)
Kokyu-Nage – aruncarea prin forta suflului
Katame-Waza – procedee de fixare
Ude-osae (Ikkyo) - fixarea prin parghie cu intinderea cotului (primul principiu)
Kote-mawashi (Nikyo) - fixarea prin parghie cu rotirea bratului (al doilea principiu)
Kote-hineri (Sankyo) – fixarea prin pirghie cu rotirea mainii (al treilea principiu)
Tekubi-osae (Yonkyo ) - fixarea prin pirghie cu rotirea si apasarea bratului (al patrulea principiu)
Ude-nobashi (Gokyo) - cheia de brat. (al cincilea principiu)
Hiji kime osae – fixare prin fortarea cotului de sus in jos
Comenzi:
1. hajime = incepeti
2. rei = salut
3. yame = opriti
4. yassme = relaxare
5. yoi = atentie
Numere
Ichi – 1          Ju-ichi – 11        Ni-ju-ichi – 21            Ju – 10
Ni – 2             Ju-ni – 12            Ni-ju-ni – 22               Ni-ju – 20
San – 3          Ju-san – 13         Ni-ju-san – 23            San-ju – 30
Shi – 4           Ju-shi – 14          Ni-ju-shi – 24             Shi-ju – 40
Go – 5            Ju-go – 15           Ni-ju-go – 25              Go-ju – 50
Roku – 6       Ju-roku – 16       Ni-ju-roku – 26         Roku-ju – 60
Shichi – 7     Ju-shichi – 17    Ni-ju-shichi – 27      Shichi-ju – 70
Hachi – 8      Ju-hachi – 18     Ni-ju-hachi – 28        Hachi-ju – 80
Ku – 9            Ju-ku – 19            Ni-ju-ku – 29              Ku-ju – 90
Ju – 10          Ni-ju – 20             San-ju – 30                  Hyuaku – 100
Grade ierarhice în aikido
·   O Sensei – marele profesor (marele maestru, fondatorul Aikido)
·   Shihan – maestru instructor
·   Sensei – profesor / instructor
·   Yudansha – aikidoka care deţine un rang de centură neagră
·   Sempai – elev avansat
·   Deshi – elev
·   Kohai – elev începător
·   Uchideshi – elev care locuieşte în Dojo
Kyu 5 (Centura Galbenă) – este prima centură care poate fi obţinută de la centura albă .
Kyu 4 (Centura Portocalie) – este următoarea după centura galbenă . Precum şi Kyu 5 , Kyu 4 nu oferă decât un grad mai mare .
Kyu 3 (Centura Verde) – oferă un grad mai mare , şi (conform regulilor Federaţiei Române de Aikido) obligă pe cel ce o deţine să poarte hakama albă .
Kyu 2 (Centura Albastră) – următoare după centura verde , centura albastră menţine regula ca deţinătorul ei să poarte hakama albă .
Kyu 1 (Centura Maro) – menţinând regula că deţinătorul ei să poarte hakama albă , centura maro este superioară tuturor gradelor kyu , singurele gtade ce oferă un grad mai mare fiind gradele dan.
1 Dan (Centura neagră) – este cea care este superioară gradelor kyu. Centura neagră îl obligă pe deţinătorul ei să poarte hakama neagră . După centura neagră urmează 2 dan, 3 dan, 4 dan etc.

CUVINTE SI EXPRESII UZUALE

Japoneza Romana


ABUNAI Periculos.
AGATSU
‘’Victorie asupra sinelui’.
AI
Iubire, Armonie sau Uniune.
AI HANMI
Cel care ataca si cel care se apara au acelasi picior in fata. (Vezi GYAKU HANMI).
AI UCHI Ucidere reciproca.
AIKI Armonizarea din punct de vedere fizic si mental cu atacatorul.
AIKI BUDO
Numele dat artei de O-Sensei intre sfarsitul anilor 1930 si inceputul anilor 1940.
AIKI JO
Baston folosit in Aikido (aprox. 1,25 m lungime). Exista multe stiluri de jo, dar AIKI JO se refera la stilul lui O-Sensei.
AIKI JUJUTSU Termen folosit ocazional pentru forma de jujutsu predata de O-Sensei in anii 1920 si la inceputul anilor 1930. Astazi se intelege ca fiind tehnicile Aiki realizate intr-o maniera dura de tip jujutsu, folosit in contrast cu tehnicile mai usoare, circulare din Aikido.
AIKI KEN Sabie folosita in Aikido, influentata de sabia din KASHIMA SHINTO RYU. Exista multe stiluri de sabie, dar AIKI KEN se refera la stilul lui O-Sensei.
AIKI NO IE
‘Casa Aiki’.
AIKI NO KURAI
Se refera la cea mai inalta constientizare a aiki, in care viata unei persoane devine o oglinda limpede fara distorsiuni si devine nu numai una cu partenerul de antrenament, ci si cu legile naturii.
AIKI O KAMI
‘Marele Spirit al Aiki’.
AIKI TAISO
Exercitii Aiki; se refera la diferite momente si exercitii de armonizare inaintea antrenarii in tehnici; gandite pentru a preda principiile Aiki.
AIKIDO DE CHIKARA WO NUKERU DESU
KUDEN al lui O-Sensei referitor la modul in care trebuie sa elimini sau sa uiti de forta atunci cand practici Aikido.
AIKIDO GA AGERU DESU
De asemenea ‘AIKIDO GA AGERU KOTO DESU’ insemnand ‘Aikido inseamna a da’ sau ‘Aikido este daruire’.
AIKIDO GA GORITEKI DESU
KUDEN al lui O-Sensei insemnand “Aikido este rational”. Aceasta se refera la faptul ca tehnicile Aikido pot fi explicate rational fara a recurge la mijloace ezoterice.
AIKIDO GA INORI BUDO
KUDEN al lui O-Sensei insemnand “Aikido (Budo) este rugaciune in miscare”.
AIKIDO GA KAKUDO DESU
KUDEN al lui O-Sensei insemnand “Aikido este despre unghiuri”. Intotdeauna trebuie sa ai grija la unghiurile corecte in Aikido.
AIKIDO GA KANNAGARA NO MICHI DESU
KUDEN al lui O-Sensei tradus aproximativ ca “Aikido este Calea Zeilor”.
AIKIDO NI SUNDE IMASU
KUDEN al lui O-Sensei insemnandca trebuie sa “Traiesti Aikido”. Persoana trebuie sa reflecte in viata ceea ce se practica in Aikido.
AIKIDO SHINBUN
Ziar de Aikido. Un newsletter lunar publicat in japoneza de AIKIKAI HOMBU DOJO din aprilie 1959. De obicei contine evenimente directe si rezultate ale promovarilor dan.
AIKIKAI
Asociatie de Aikido.
AITE Partener, oponent.
AITE NO KI WO YOBIDASU
De asemenea ‘AITE NO KI WO DASU’, insemnand “a chema ki-ul oponentului”. Este cazul in care se initiaza o miscare cu scopul de a conduce spiritul atacatorului, ca si de a atrage un atac real, pentru a folosi acest atac pentru o tehnica defensiva. Un bun exemplu se gaseste in studiul KATATEDORI TAINOHENKO KINONAGARE.
AMENOMINAKANUSHI OMIKAMI
A deveni un singur corp cu Marele Univers.
ANATA GA INAITO IKIRARENAI
“Nu as putea trai fara tine”.
ANATA WO AISHTE IMASU
Te iubesc.
ARIGATO
Multumesc.
ASHI
Picior.
ASHI SABAKI
Miscari de picioare.
ATAMA
Cap.
ATAMA NO MAWE KARA
KUDEN al lui O-Sensei care se refera la miscarea in HASSO GAESHI USHIRO UCHI unde lovitura finala incepe de deasupra si pe centrul capului.
ATAMA WO IRENAI
Se refera la o metoda de executare a MOROTE DORI KOSHI NAGE. Tradus aproximativ ca  “Nu poti sa treci cu capul”.
ATAMA WO IRERU
Se refera la o metoda de executare a MOROTE DORI KOSHI NAGE. Tradus aproximativ ca “Poti sa treci cu capul”.
ATARASHII
Nou.
ATARASHII HENKA
Variatie noua.
ATEMI
Lovitura. Folosita pentru a distrage sau dezechilibra atacatorul in timpul executarii unei tehnici.
AWASE
Miscare de armonizare; de la verbul awaseru: a armoniza. Folosit frecvent in Aikido pentru a evoca notiunea de armonie cu miscarea partenerului. Nage (cel care se apara) incearca sa se armonizeze atat fizic (prin “acceptarea” unui atac), cat si mental (prin dezvoltarea unei minti golite in care nu sunt concepute nici un fel de pre-conceptii ale unui atac) cu uke (atacatorul). Atunci cand se ajunge la awase, distinctia dintre uke si nage devine vaga, caci ambii se misca precum o singura entitate.
AYAGAESHI
Pas ca in practica YOKOMEN UCHI. Din MIGI HANMI, piciorul stang (piciorul din spate) paseste inainte in timp ce piciorul drept (piciorul din dreapta) paseste inapoi. HANMI se schimba din MIGI in HIDARI in timp ce se iese din linia atacului.
AYUMI
(1) Mers; (2) Progres, derulare.
AYUMI ASHI
Mers obisnuit normal, in care picioarele se misca inainte alternative.
BOKKEN
Sabie de lemn, facuta de obicei din lemn de stejar. Folosita ca sabie de antrenament.
BU
Martial
BUDO
Calea Martiala; Arta Martiala. Modul de viata prin aplicarea principiilor artelor martiale.
BUDOKA
Practicant de arta martiala; Artist Martial; elev BUDO.
BUJUTSU
Toate metodele de lupta ale lui BUSHI (Razboinic), sau ale SAMURAIULUI.
BUKI
Arma; brate; ordonanta.
BUKI WAZA
Tehnici de lupta cu arme in Aikido care se refera la tehnicile executate cu AIKI JO si AIKI KEN.
BUSHI
‘Razboinic’ (BU – Razboi / Martial, SHI – persoana). BUSHI trebuie folosit atunci cand se vorbeste despre Razboinic in termeni generali, cu un sens indirect de nobilitate.
BUSHIDO
Codul de comportament feudal-militar japonez. ‘Calea Razboinicului’ (BUSHI – Razboinic, DO – Calea), sau a SAMURAIULUI.
CHIKAI MAAI
‘Distanta apropiata’ sau ‘distanta mica’. In studiul Ken, se refera la Kamae in care sabiile lui Uketachi si Uchitachi pot sa se incruciseze aproximativ la mijloc sub varf (jumatatea lungimii sabiei).
CHIKARA DE MOTSU
‘Iau cu putere’. Al 4-lea dintre exercitiile de baza SUWARI WAZA RYOTEDORI KOKYU HO.
CHIKARA GA ZERO DESU
KUDEN al lui O-Sensei care semnifica ‘Puterea este zero’.
CHINKON KISHIN
Intoarcerea la divin’; ‘calmeaza sufletul, intoarce-te la Dumnezeu’; ‘Intoarce-te la divin prin liniste spirituala’. Conceptul in care fiintele umane vin din divin, au o misiune de indeplinit pe pamant, apoi in final se intorc la divin. Pentru O-Sensei se reerea la cladirea unei punti intre rai si pamant. De asemenea, ‘spirit purificat’, sau HIKARI NO KOKORO.
CHINNA
Stil intern wushu din care au fost derivate tehnici precum NIKYO si KOTEGAESHI de catre O-Sensei in timpul experientelor sale din Mongolia.
CHOKU Direct; imediat.
CHOKUSEN NO IRIMI
Intrare directa – tehnica irimi in care se intra direct in spatele partenerului.
CHOKUSETSU
Direct; imediat.
CHOKUSETSU
Direct; intermediar.
CHOTTO MATTE KUDASAI
‘Va rog sa asteptati un moment…’
CHUDAN KAMAE
Garda de mijloc; se refera la pozitia in care sabia este tinuta intinsa in exterior din centru si aproape paralel cu solul.
DACHI
Garda, postura.
DAI De baza. Se refera la forma de baza a unei tehnici, de exemplu DAI IKKYO.
DAIHYO
Reprezentant.
DAIJOBU
Sigur, in regula, ‘OK’.
DAIRI Reprezentant de varf sau cu experienta.
DAITO-RYU JUJUTSU
Inainte, DAITO-RYU AIKIJUJUTSU. Arta martiala veche facuta cunoscuta de Maestrul Sokaku Takeda pana in 1943. Morihei Ueshiba a primit certificatul de instructor in 1922.
DAME
Gresit, rau, incorect.
DAN
‘Grad’ sau ‘rang’. Incepand cu primul grad de centura neagra (SHODAN). Introdus pentru prima oare de Jigoro Kano, Fondatorul JUDO-ului modern.
DAN KAI TEKI NI
Literal ‘grad – timp – in momentul in care’, deci traducerea corecta este ‘atunci cand practice pas cu pas’.
DANTAI
Organizatie; asociatie.
DO
Calea. In Japonia, orice arta practicata pentru dezvoltarea atat a tehnicii cat si a maturitatii spirituale este considerata DO.
DOGI
Uniforma de antrenament. De asemenea GI sau KEIKOGI.
DOJO
Sala de antrenament – ‘Locu iluminarii’ sau ‘Locul Caii’.
DOJO CHO
Director al DOJO-ului.
DOKA
Cantece sau poeme.
DOKI
A elibera.
DOMO ARIGATO GOZAIMASU
‘Va multumesc foarte mult’. Spus de obicei partenerului dupa terminarea antrenamentului. De asemenea la sfarsitul fiecarei clase de Aikido atunci cand il salutati pe Sensei.
DOSHU
Conducator al Caii. Termen care desemneaza conducatorul unei scoli sau a unui grup. In Aikido primul DOSHU a fost O-Sensei. Al doilea DOSHU a fost fiul Fondatorului – Kisshomaru Ueshiba. In present, nepotul Fondatorului Moriteru Ueshiba este cel de-al treilea DOSHU.
DOZO
Va rog; cu placere. Uneori dupa ce sensei a terminat demonstrarea tehnicii si doreste sa arate ca studentii trebuie sa inceapa antrenamentul, sunt folosite cuvintele ‘hai, dozo’.
DOZO YOROSHUKU
‘Imi pare bine sa va cunosc.’
ENBUKAI
Demonstratie publica.
ENTEN JIZAI
Libertatea miscarii.
ERI
Gat; guler; rever.
ERI DORI
Prindere de guler sau rever
FUDOTAKI
Cascada unde O-SENSEI este vazut antrenandu-se in fotografii de la IWAMA.
FUKKA
Stand cu picioarele incrucisate.
FUKU SHIDOIN
Instructor asistent.
FUNA KOGI ‘Persoana care manuieste vaslele in barca’.
FUNA KOGI UNDO
Exercitiu de vaslire (TORI FUNE). Bazat pe conceptul manuirii vaslelor intr-o barca, exercitiul este folosit pentru a cultiva ki-ul (KI NO REMA).
FURI TAMA
Strangere de mana.
FURIAGERU
A ridica deasupra capului.
FURIKABURU
A tine ridicat (ex. o sabie); a agita. O pozitie luata din IAIDO de O-Sensei incare sabia este ridicata direct deasupra capului – de obicei inaintea unei taieri. Pentru KOKYU HO (din MOROTEDORI si SUWARI WAZA) se refera la miscarea de ridicare a mainilor deasupra capului ca si ridicarea si taierea cu KEN.
FUTARIGAKE
Aparare impotriva a doi oponenti.
GAESHI
Reactie.
GANSEKI
Stanca mare.
GANSEKI OTOSHI
O lovitura realizata prin ridicarea lui UKE pe umeri; tradusa ca “Rasturnarea unei stanci mari”.
GARAMI
Control.
GASSHUKU
Tabara de antrenament.
GEDAN Inferior – din pozitia cu sabia tinuta jos (sau GEDAN NO KAMAE).
GERI WAZA
Tehnici realizate impotriva atacurilor de picior.
GI
Atitudine. De asemenea KEIKO GI = uniforma de antrenament.
GO
Numarul cinci (5). Inseamna de asemenea ‘dupa’.
GO NO SEN
Sincronizarea care este deseori folosita in BUDO atunci cand se raspunde unui atac. In AIKIDO, un exemplu ar fi pasirea in interiorul liniei atacului, parand mana atacatoare si executand SHIHONAGE ca aparare la YOKOMEN UCHI. In AIKI-KEN ar putea fi exemplificat prin MIGI AWASE, cu UKE TACHI pasind inafara liniei atacului inspre dreapta si contraatacand cu SHOMEN UCHI. In MIGI AWASE, ne miscam in armonie cu atacatorul, dar acesta este cel care are initiativa in atac si noi oglindim miscarile acestuia.
GOCHISO SAMA
Spus de obicei dupa ce se termina de mancat (vezi si ITADAKI MASU).
GODAN
Al 5-lea grad de Centura Neagra.
GOKYO
A cincea invatatura sau al cincilea principiu. Termenul japonez este UDE NOBASHI (Forma de Intindere a Bratului).
GOKYU
Al 5-lea grad Kyu.
GOMEN NASAI
‘Imi pare rau’
GUCHI
Inseamna literal ‘gura’; ca in SODE GUCHI DORI care inseamna ‘prinderea de marginea manecii’ sau manseta.
GYAKU
Invers, opus.
GYAKU HANMI Garda inversa sau opusa; situatia in care atacatorul si aparatorul formeaza o imagine in oglinda.
GYAKU TE UCHI
Se refera la modul de prindere a JO in KAESHI TSUKI, cu mana intoarsa (cu degetul mare indreptat in jos). Se refera si la lovitura SHOMEN UCHI inversa, asa cum este in miscarea a 5-a KUMIJO.
GYAKU YOKOMEN
‘YOKOMEN invers’ ca in al 10-lea JO SUBURI.
HA
Lama unei KATANA.
HACHI
Opt.
HACHIDAN
Al 8-lea grad de Centura Neagra.
HAGAKURE
‘Cartea Samuraiului’ (lit. ‘ascunderea in frunze’). Yamamoto Tsunetomo a fost un samurai de la inceputul anilor 1700. Interzicandu-i-se de catre lege sa execute tsuifuku (sinuciderea slujitorului dupa moartea stapanului), acesta s-a retras la o manastire. Desi nu a luptat in nici o lupta, acesta considera totusi ca samurai vremii se inmuiasera. Un samurai mai tanar care l-a vizitat pe Yamamoto de-a lungul anilor i-a notat cuvintele in Hagakure. Aceasta a fost tradusa de multe ori, inclusive o traducere a vestitului autor japonez Mishima Yukio.
HAI
Da.
HAI DOZO
Da, va rog sa executati aceasta tehnica.
HAI YAME
Va rog sa asteptati un moment.
HAISHIN UNDO
Exercitiu de intindere a spatelui.
HAJIME
Inceput; start; origine.
HAJIME KUDASAI
Va rog sa incepeti.
HAJIMEMASHITE
‘Ce mai faceti?’ sau ‘Imi pare bine sa va cunosc.’
HAKAMA
Fusta pliata; de obicei de culoare neagra sau albastra inchis; purtata de detinatorii de centura neagra si adesea femei de orice grad.
HAKAMA NO MUSUBI KATA Kata de impaturire a Hakama.
HAKUIKI
A expira.
HAKUIKI WA MICHIBIKI
Expira cand conduci.
HANA WA SAKURA (GI) HITO WA BUSHI
Un proverb japonez care inseamna ‘Floarea (cea mai buna) este floarea de cires, omul (cel mai bun) este samuraiul’.
HANAMI
‘Contemplarea florilor de cires’. Exista multe varietati diferite de ciresi in Japonia, majoritatea inflorind doar cateva zile primavera. Japonezii sarbatoresc aceasta perioada a anului cu petreceri de contemplare a florilor sub copacii infloriti.
HANMI
Pozitie de garda; pozitie pregatita cu un picior ianinte inainte de executarea unei tehnici.
HANMI HANDACHI
Pozitie de garda jumatate in picioare; atunci cand aparatorul este asezat (sau in genunchi) si atacatorul este in picioare.
HANMI NO KEN – KEN NO HANMI
Concepte in care Ken din Aikido creeaza pozitia KOSHI, si invers.
HANSHA
Actiune reflexa.
HANTAI WAZA
Tehnici care pornesc din AI HANMI.
HANZEN Sigur.
HAPPO GIRI
Taierea in opt directii cu KEN.
HAPPO TSUKI
Impungerea in opt directii cu JO.
HARA
Stomac, abdomen; inteles mai mult ca centrul concentrarii si energiei.
HARA TANDEN La fel ca HARA – conceptul centrului energiei; folosit sa sublinieze ca KEN trebuie intotdeauna tinut in fata centrului.
HARAI
Conceptul de “exorcizare”, sau “curatare de demoni”.
HASAKI Capatul ascutit al lamei sabiei (KATANA).
HASSO GAESHI
Reactie din pozitia HASSO.
HASSO NO KAMAE
In JO SUBURI, se refera la o pozitie in care JO este mult ridicat si langa partea dreapta sau stanga a capului.
HAYAI
Viteza reala de lupta – NAGE (sau UKE TACHI sau UKE JO) nu il asteapta pe UKE (sau UCHI TACHI sau UCHI JO).
HENKA
Variatie.
HENKA WAZA
Variatie: 1) variatie a aceleiasi tehnici; 2) o tehnica alternativa executata pentru a finaliza o aruncare atunci cand tehnica initiala nu a avut success.
HESO NO HO KARA ZENBU DEMASU
KUDEN al lui O-Sensei care inseamna ‘totul vine din cordul ombilical’. Aceasta se refera la importanta ca KEN si JO si mainile sa fie in fata centrului, in comparatie cu cordul ombilical catre un copil de la mama sa. Daca cordul ombilical este taiat prea devreme, copilul moare. La fel si daca se misca KEN sau JO inafara centrului (‘cordul ombilical’) este o miscare mortala in Aikido.
HIDARI
Stanga.
HIDARI HANMI
Cu piciorul stang inainte.
HIDARI NAGARE GAESHI
In JO SUBURI, se refera la o reactie curgatoare spre stanga.
HIJI Cot.
HIJI DORI
Prindere de cot.
HIJI KIME NAGE
O aruncare executata folosind un blocaj asupra cotului lui UKE.
HIKARI NO KOKORO ‘Inima de lumina’.
HIMITSU WAZA
Tehnici secrete, de exemplu KAESHI WAZA.
HIROI
Lat, larg.
HITO E MI
Se refera la o garda similara cu HANMI, dar in care piciorul din spate este miscat in stanga sau dreapta departe de linia de centru (folosit in tehnica AIKI JO).
HITOHIRO SAITO
Nascut pe 12 februarie 1957. Fiul si mostenitorul lui MORIHIRO SAITO.
HIZA
Genunchi.
HIZA UE DE MOTSU
Se refera la a 5-a forma de SUWARI WAZA RYOTEDORI KOKYUHO in care UKE ii fixeaza incheieturile mainilor lui NAGE deasupra genunchilor lui NAGE.
HO
Metoda.
HONBU
Cartier general, sediu.
HONBU DOJO
Sala de antrenament a sediului central – Termen general folosit de o organizatie. In Aikido se refera de obicei la AIKIKAI HONBU DOJO amplasat in Districtul Shinjuku din Tokyo, Japonia.
HONNE
Exista un aspect al comportamentului cultural japonez numit HONNE (radacina reala, tradus direct) si TATEMAE (ceea ce este construit in fata). Fara a intra prea adanc in acest concept, TATEMAE inseamna sa spui lucrurile potrivite pentru ocazie, in vreme ce HONNE este de fapt parerea ta reala.
HURUI
Vechi.
HURUI HENKA
Variatie veche.
IAIDO
Lama de antrenament.
IAITO
Vezi IAIDO.
ICHI
Unu.
ICHI BAN
Numarul unu!, primul, sau cel mai bun.
ICHIBAN TOKUBETSU
‘Cel mai special’, sau ‘cel mai dintre toti’.
II DESU
‘Este bine’.
IIE
Nu.
IKASU BUDOBUDO datator de viata’. KUDEN al lui O-Sensei care inseamna ca Aikido nu este pentru lupta, este BUDO datator de viata si nu pentru luarea vietii.
IKI
Respiratie (actul fizic al respiratiei)
IKIMASHO
Noi mergem. . .
IKKAI
Unu; o data.
IKKAJO
Prima invatatura; termen vechi imprumutat din DAITO-RYU AIKI JUJUTSU; acelasi inteles ca Ikkyo. Inca folosit de YOSHINKAN AIKIDO.
IKKYO
Prima invatatura, sau primul principiu. Termenul japonez este UDE OSAE (Fixarea prin parghie asupra bratului). Se refera in Aikido la o tehnica de baza in care atacatorul este dezechilibrat prin aplicarea unei presiuni asupra cotului si umarului bratului sau intins, care este urmata de o miscare de fixare care imobilizeaza bratul oponentului cu presiunea plicata atat cotului cat si incheieturii mainii.
IKKYO ISSHO, IRIMI NAGE SAN NEN ‘Pracica Ikkyo intreaga viata, apoi IRIMI NAGE timp de trei ani pentru a intelege’.
IKKYO NO KATACHI KARA
‘Din modul de prindere IKKYO’, ca in studiul unei forme de KOSHI NAGE din atac SHOMEN UCHI.
IKKYO UNDO
Exercitiu, miscare Ikkyo.
IMA
Acum.
IPPAN KEIKO
Antrenament general. Ora deschisa in opozitie cu antrenament special.
IRERU A pune în.
IRIMI
Miscare prin intrare. Miscare inainte directa a aparatorului in fata sau in spatele atacatorului inainte de executarea unei tehnici.
IRIMI NAGE
O tehnica in care aparatorul intra mai intai in spatele atacatorului, castiga initiativa si il prinde de guler sau de gat cu o mana, in timp ce intra sub barbie cu cealalta mana si apoi in jos pentru a executa aruncarea.
IRIMI TENKAN ZAHO
Exercitiu de picioare pentru ajutor in SHOMEN UCHI DAI IKKYO URA WAZA.
ISHIN DENSHIN ‘Din sufletul meu catre sufletul tau’.
ISSHO NI
Impreuna; in acelasi timp; doua miscari devin una.
ISSOKU ITTO NO MAAI ‘La distanta de un pas, o sabie’. In studiul Ken, se refera la Kamae avansata in care sabiile lui Uketachi si Uchitachi pot sa se incruciseze aproximativ 10 cm pana la 15 cm sub varf.
ITADAKI MASU
Atunci cand se ia masa cu cineva, o expresie spusa inainte de a manca (vezi si GOCHISO SAMA).
ITSUMO
Intotdeauna.
ITSUMO HANMI DESU
‘ Hanmi este intotdeauna’. Conceptul de a fi intotdeauna in HANMI prin orice miscare.
ITSUMO NAKA NO MAE NI
KUDEN al lui O-Sensei tradus aproximativ ca ‘Intotdeauna in fata centrului’. Acest concept este subliniat in mod special in timpul practicii AIKI KEN si AIKI JO.
IWAMA
Un oras de aproximativ 15.000 de locuitori situat la 63 de mile NE de Tokyo. Acesta este amplasamentul ALTARULUI AIKI construit de Fondator ca Centrul Spiritual al Aikido, cca. 1942. Din cauza interdictiei impuse dupa razboi de catre Fortele Aliate, AIKIKAI HOMBU DOJO a fost mutat la Iwama in 1948 pana in 1956, cand s-a intors la Tokyo. Dojo-ul lui Ueshiba este anexat la casa acestuia si a ramas in ingrijirea si sub conducerea lui Morihiro Saito de la moartea Fondatorului in 1969.
IWAMA RYU AIKIDO
Termen neoficial care se refera la Aikido asa cum a fost predate in IWAMA de catre MORIHIRO SAITO, unul dintre studentii cei mai apropiati ai Fondatorului. Din punct de vedere ethnic, include si subliniaza relatia dintre miscarile din TAIJUTSU, AIKI KEN si AIKI JO. Acest stil de Aikido reflecta arta lui Morihei Ueshiba asa cum a fost predate aproximativ intre anii 1946-1969.
JIGOKU KEN
‘Sabia Iadului’. Se refera la lovitura in stilul IWAMA in care articulatia degetului mijlociu este extinsa pentru a mari penetrarea loviturii.
JIME
De asemenea SHIME. A strange sau strangula.
JINGU
Altar, dar de obicei se refera la un altar important. “Gu” inseamna altar, dar se refera si la altarele de o anumita marime si importanta.
JINJA
Termen general care inseamna ‘altar’. Literal altar (ja) al zeilor (jin este la fel ca shin sau kami).
JISSEN NO KEIKO
‘Antrenament de lupta de strada’ sau tehnici in Aikido care atunci cand sunt executate par crude dar se potrivesc cu situatia de lupta de strada.
JIYU
Libertate; ‘asa cum iti place’.
JIYU WAZA
Antrenament in stil liber.
JO
Baston, bat, lung de aproximativ 1, 25 m. Vezi AIKI JO.
JO DORI
Lupta cu bastonul. Se refera la tehnici proiectate ca aparare impotriva atacurilor Jo.
JO MOCHI NAGE WAZA
‘Tehnici de aruncare prin prinderea bastonului’. O serie de tehnici executate atunci cand UKE incearca sa apuce JO tinut de NAGE.
JO NO RIAI
‘Antrenament intensiv in Jo’ incluzand aplicatiile cu Tai Jutsu si practica impotriva a doi atacatori, amandoi cu Jo.
JODAN
Pozitie superioara.
JODAN NO KAMAE
Pozitie de garda superioara. Se refera la o pozitie in care sabia este tinuta deasupra capului gata sa loveasca.
JODO
Arta Jo sau baston.
JOTORI
Luarea bastonului. Se refera la tehnici de aparare impotriva atacurilor cu Jo.
JU
Zece.
JU NO RI
Principiul gentiletii.
JUDAN
Al zecelea grad de centura neagra.
JUJI
Cruce; incrucisat; cruciform.
JUJI GARAMI
Metoda incurcarii prin incrucisare. Se refera la tehnica in care se aplica presiune pe coatele atacatorului aducandu-le intr-o pozitie incrusisata.
JUJI NAGE
Juji Garami.
JUKEN Tehnici de baioneta.
JUMBI TAISO
Exercitii de incalzire.
JUNAN
Flexibil.
JUNAN TAISO
Exercitii de intindere. Se refera si la calisthenics.
JUTAI
Al doilea nivel de Aikido. Include toate KI NO NAGARE WAZA.
KAESHI
Intoarcere.
KAESHI BARAI Ca in miscarea realizata de ukejo in timpul celui de-al patrulea JO AWASE.
KAESHI UKEMI
Cadere inainte inversa (MAE) realizata pe partea stanga atunci cand piciorul drept este inainte sau viceversa.
KAESHI WAZA
‘Raspuns la o greseala’. Contra-tehnici care pot fi executate daca partenerul dvs. nu isi executa corect tehnica initiala.
KAGAMI
Oglinda.
KAGAMI BIRAKI
Sarbatorirea traditionala japoneza a Anului Nou tinuta pe 11 ianuarie. Multe dojo-uri de arte martiale (inclusiv HOMBU DOJO) tin aceste ceremonii pentru a marca inceputul Anului Nou. Este de asemenea ocazia cu care se acorda gradele superioare Dan.
KAGAMI WA ICHIBAN II SENSEI DESU
‘Oglinda este cel mai bun SENSEI’.
KAGARI KEIKO
Metoda de antrenament in care se formeaza randuri si o persoana arunca fiecare membru din rand unul dupa altul inainte de a fi inlocuit de urmatorul membru.
KAI Intalnire; adunare; petrecere; asociatie; club.
KAICHO
Presedinte (al unei societati).
KAISO
Fondator.
KAISO KARA KUDEN DESU
‘Invataturi orale de la Fondator.’
KAITEN
Rotatie, turatie, intoarcere.
KAITEN NAGE Aruncare prin rotatie, sau ‘Aruncarea in roata’ – tehnica in care atacatorul este aruncat inainte cu presiune aplicata pe cap sau gat in timp ce bratul acestuia este ridicat deasupra capului.
KAKUDO
Unghi.
KAMAE
Pozitie de garda; postura.
KAMI
Zeitate; fiinta divina. Poate fi tradus ca “dumnezeu”, dar nu in sens iudaic-crestin. Dat fiind ca japoneza nu face distinctie intre singular si plural, termenul kami se poate referi atat la un KAMI anume, cat si unei pluralitati. Cuvantul KAMI este compus din caracterele KA (Foc) si MI (Apa).
KAMIKAZE
Literal ‘vanturi divine’. Atunci cand Japonia era amenintata de invazie de catre trupele mongole care ocupasera China si care pregateau un asalt military asupra Japoniei, Curtea imperiala a cerut sa se ridice rugi in intreaga tara pentru a cauta protectie divina impotriva acestei amenintari. Atunci cand navele care transportau armatele invadatoare mongole au fost distruse ca urmare a vremii nefavorabile, s-a crezut ca zeii au raspuns la rugaciunile natiunii si au trimis ‘vanturile divine’ in acest scop. Termenul kamikaze se refera si la pilotii care zburau in misiuni sinucigase in numele Imparatului – descris in Japonia antebelica drept o zeitate Shinto.
KAMPAI
‘Noroc!’ sau ‘Pana la fund!’.
KANNAGARA
Conform invataturii lui O-Sensei, kannagara se refera la ‘forta vietii’ sau ‘fluxul universal al constiintei divine’ – o forta care vine din hara.
KANREN WAZA
Serie de tehnici legate intre ele, dar executate in cadrul unei singure miscari.
KANSETZU
Articulatie.
KANSETZU WAZA
Tehnica de articulatie.
KANTAN DESU
‘E usor’.
KARE NO TOKORO E IKIMASU. SO SURU TO HITOTSU NI AWARU. KUDEN al lui O-Sensei referitor la conceptul luarii locului partenerului in timpul anumitor tehnici, cum ar fi KOKYU NAGE. Tradus aproximativ ca ‘Merg in locul sau. Facand aceasta, devin unul’.
KASHIRA
Manerul sabiei (KATANA).
KASUMI WAZA
‘Tehnici ale cetii’.
KATA
(1) Umar; (2) Forma; serie de miscari prearanjate realizate individual sau in grup; create special pentru a preda miscari de baza.
KATA DORI
Prindere de umar; o metoda de atac de baza in Aikido.
KATA MO HIJI MO KOSHI MO KIMOCHI MO SAGEMASU
KUDEN al lui O-Sensei insemnand ‘umar, cot, sold si simtindu-te mai jos’. In MOROTE DORI KOKYU HO, accentul se pune pe coborarea acestor elemente pentru a realiza tehnica corect.
KATAME
A tine sau a fixa.
KATAME WAZA
Tehnici care se termina cu fixare.
KATANA
Lama care taie.
KATATE
O mana.
KATATE DORI
Prinderea unei mainii cu o mana.
KATSUJINKEN
Transformarea sabiei din conceptul de a fi ‘sufletul samuraiului’ in ‘sabia care da viata’.
KAWA
Râu.
KEGA
Ranire; rana.
KEIKO
Practica; antrenament; studiu.
KEIKOGI
Uniforma de antrenament; de obicei facuta din bumbac.
KEN
Sabie.
KEN GA TEN WO SASU HUCHU KARA KI GA KEN NO NAKA NI HAIRIMASU ATO DE HIKARI DE TERASU KUDEN al lui O-Sensei care se refera la miscarea SAN NO SUBURI. Tradus aproximativ, se refera la KEN creand o gaura in univers, apoi KI-ul din univers intra in KEN si dupa aceasta va lumineaza KEN, facand-o incredibil de stralucitoare si rapida, miscandu-se ca fulgerul.
KEN NO HO
De asemenea si KEN NO RI. Se refera la variatii ale KUMITACHI finalizate cu taiere de sabie.
KEN NO KAMAE
Garda pentru practica Aiki no Ken in Buki Waza. Ken no Kamae este o pozitie naturala in care piciorul din spate se poate relaxa si indoi usor in timp ce soldurile sunt intoarse cu 45 de grade.
KEN NO KIMOCHI DE
Cu simtirea sabiei Ken.
KEN NO RI
Vezi KEN NO HO.
KEN NO RIAI
‘Antrenament intensiv in Ken’ incluzand aplicatiile cu Tai Jutsu si practica impotriva a doi atacatori amandoi cu Ken. Atunci cand lupti impotriva a doi dusmani, sentimentul este de a taia doi oponenti in timpul atacului lor simultan.
KEN NO SHIMERU
Conceptul de a tine KEN strans, cu sentimentul de ‘wringing it out’.
KEN TAI JO
Miscari care invata cum sa conectezi KEN, corp (TAI) si JO. De obicei realizate ca JO aparandu-se impotriva KEN.
KEN TAI JO ISSHO NI
‘KEN, corp (TAI) si JO sunt impreuna / aceleasi’.
KEN TAI KEN Miscari realizate ca KEN aparandu-se impotriva KEN.
KENGAKU
Studiu prin observatie.
KENJUTSU
Arta sau tehnica combativa de sabie.
KI
Spirit; minte; inima; energie. Un concept extrem de dificil de definit si discutat, dar poate fi legat de o ‘energie interna’ dezvoltata prin tehnici create special, si prezenta intotdeauna in timpul practicarii Aikido. Ki poate fi descris prin diferite exercitii, cum ar fi kokyu-ho, si dezvoltarea acestuia este cruciala pentru evolutia pe Calea Aikido. Morihiro Saito Sensei subliniaza continuu importanta pe care Ki si Kokyu o au, si spune ca lipsa acestor elemente reduce Aikido la un dans.
KI KEN TAI ICHI
Energie-sabie-corp-unu. Conceptul realizarii unificarii dintre KI, KEN si miscarile corpului (TAI) in Aikido.
KI MUSUBI NO TACHI
‘Legarea unui nod cu KI cu sabiile’. Energiile lui UKE TACHI si UCHI TACHI leaga un nod folosind KEN. Sabiile nu se ating deloc (vezi OTONASHI NO KEN), iar atitudinea este aceeasi ca in TAI JUTSU.
KI NO MUSUBI
Impreunarea, sau legarea impreuna a KI-ului; folosit de obicei in Aikido pentru a se referi la armonizarea energiei unei persoane cu cea a AITE.
KI NO NAGARE
KI, sau flux de energie; se refera la o aplicare mai avansata a tehnicilor, in miscare, in contrast cu miscarea de baza sau KIHON WAZA. O forma mai avansata de practica in care nage se misca simultan cu uke, si se ajunge la Awase prin interactiunea armonioasa dintre uke si nage. Ki-no-nagare este caracterizat printr-o miscare mai rapida, armonizarea completa cu un oponent si controlarea oponentului fara ezitare sau pauza in executia unei tehnici.
KI NO NAGARE WA SANDAN KARA
In Iwama Ryu se refera la faptul ca KI NO NAGARE se aplica doar dupa nivelul SANDAN level.
KI NO REMA
Faurirea KI-ului.
KIAI
Strigat de lupta, sau tipat, al carui scop este sa distraga adversarul. Aceasta expulzare puternica de aer din plamani prin intermediul unui strigat ajuta la incordarea tuturor muschilor corpului in contracararea unui atac.
KIBISHI
Strict. Iwama Ryu este cunoscut pentru abordarea stricta a predarii pentru a se asigura ca tehnicile de baza sunt studiate corect cu accent pe fiecare mic aspect al tehnicii.
KIHON
Se refera la executarea unei tehnici in forma cea mai elementara. In practica kihon, nage ii permite lui uke sa apuce, sa tina sau sa atace fara nici un raspuns initial din partea lui nage. In acest fel, tehnicile sunt exersate aproape cu incetinitorul, iar cooperarea dintre uke si nage se reflecta in metoda atenta si totusi eficienta de a controla oponentul cu minimum de forta fizica.
KIHON TO KINONAGARE NO KUBETSU WAKARANAI HITO II SENSEI NI NARANAI
KUDEN al lui O-Sensei insemnand ‘Persoana care nu poate distinge sau nu poate intelege diferenta dintre KIHON si KINONAGARE nu poate deveni un bun profesor.
KIHON WAZA
Tehnici de baza.
KIME
Putere; concentrare; decisiv.
KIMOCHI
Sentiment (KI = enerie; MOCHI = substantiv ‘a lua’).
KIMOCHI DE
Cu sentiment.
KIMONO
Roba japoneza.
KIRI
Taiere.
KIRI KAESHI
Taiere prin intoarcere’. Numele loviturii foarte rapide pe care uchi tachi o realizeaza in timpul primei miscari din al 3-lea KUMITACHI. O-Sensei a adaptat miscara din studiile sale de IAIDO.
KIRI OROSHI
‘Ploaia care taie’.
KISSAKI
Varful sabiei (KATANA).
KISSHOMARU UESHIBA
Nascut pe 27 iunie 1921. Decedat in 4 ianuarie 1999. Fiul fondatorului si Nidai (al doilea) Aikido Doshu.
KITAI
Al patrulea si ultimul nivel de Aikido. Cunoscut si ca ‘Aikido Spiritual’. Se considera ca doar O-Sensei a atins acest nivel de Aikido.
KOBUSHI
Pumn.
KOGA NINJA
Sau KOGA RYU – un stil de ninjitsu. O-Sensei observa si era interesat sa cunoasca KASUMI WAZA si OBAKE WAZA.
KOGEKI Atac.
KOHAI
Persoana tanara / student. De asemenea SHOSHINSHA.
KOJIKI
‘Marturii din Vechime’, creata in 712 e.n.; mituri si legende povestite referitoare la originile Japoniei si actiunile intreprinse de KAMI in acest sens.
KOKORO
Spirit, inima. Dorinta interna, de neoprit de a face ceva.
KOKORO KARA
‘Din inima’.
KOKORO NO SOKO KARA KANSHAI SHIMASU
‘Din toata inima, cu toata dragostea si tot respectul’.
KOKYU
In esenta ‘Respiratie’ sau ‘Suflu’. Folosit adesea in Aikido cu sens similar celui al lui KI. A se intelege ca un aspect mai profund, mai cosmologic al respiratiei; ‘puterea respiratiei’; se refera la executarea unei tehnici in care nu se foloseste forta fizica pentru a-l arunca pe uke, ci mai degraba puterea colectiva a Ki-ului si miscarea soldurilor, iar extensia acestei forte prin corp si inafara prin varful degetelor pentru a-l arunca pe uke. Punct important: exista KI in KOKYU, dar nu KOKYU in KI.
KOKYU HO
Mod sau metoda de respiratie. Termenul se refera in Aikido la un exercitiu din sezand (SUWARI WAZA) realizat la sfarsitul antrenamentului, in care unul din parteneri, ale carui incheieturi ale mainilor sunt tinute, incearca sa il dezechilibreze pe celalalt; are scopul de a dezvolta KOKYU si este o metoda de armonizare. Dezvoltata de asemenea cu MOROTE DORI.
KOKYU NAGE
Aruncarea prin suflu; un termen general care se refera la o serie de tehnici de armonizare fara similaritati mecanice comune, sau pentru tehnici neobisnuite sau nedefinite clar inca.
KOKYU NO AWASE
Armonizarea cu partenerul in sentiment si spirit.
KOKYU RYOKU
Puterea respiratiei.
KOSA DORI Ca in KOSA DORI KOTE GAESHI, partenerul prinde interiorul incheieturii mainii cu mana dreapta in AI HANMI.
KOSHI
Solduri.
KOSHI ITA
‘Placa din talie’; se refera la piesa rigida din spate la HAKAMA.
KOSHI NAGE Aruncarea cu soldul.
KOSHI SABAKI
Miscarea circulara a soldurilor folosita in KUMITACHI si KUMIJO pentru a evita o taiere atunci cand se paseste inapoi pentru a evita / para o lovitura.
KOSHI WO HIKU UDE WO NOBATSU
‘Deschideti soldurile si intindeti in mod natural bratele’. Concept important in dezvoltarea unei posturi Ken no Kamae puternice pentru practica Buki Waza.
KOSHUKAI
Clasa; curs scurt.
KOTAI
Primul nivel al Aikido. Include KIHON WAZA.
KOTE
Antebrat.
KOTE GAESHI
Aruncarea prin rotirea inafara a incheieturii mainii. In Aikido se aplica o presiune spre exterior pe spatele incheieturii mainii.
KOTE HINERI KOTE GAESHI

KOTODAMA
Stiinta puterii intrinseci a cuvantului rostit (sufletul sau puterea limbii).
KU
Noua.
KUBI
Gat.
KUBI SHIME
Strangulare prin atac din spate.
KUDEN
Traditie orala; traditie; instruire orala. MORIHIRO SAITO folosea KUDEN pentru a se referi la anumite puncte pe care O-Sensei le sublinia in timpul cursurilor sale.
KUMI
A incrucisa KEN sau JO.
KUMI JO
Un set de zece miscari JO cu partener.
KUMI TACHI
Un set de cinci miscari KEN cu partener.
KURABU
Club.
KUROI
Negru.
KUZUSHI
Dezechilibrare.
KYO
Conceptul predarii.
KYOKAI
Asociatie; societate; organizatie.
KYU
‘Grad’ or ‘rang’. Se refera la toate gradele sub primul grad de centura neagra (SHODAN). In TAKEMUSU AIKIDO in Africa de Sud exista sase grade KYU.
KYUDAN
Gradul noua de centura neagra.
KYUDO
Arta japoneza a tragerii cu arcul.
KYUKEY
Interval; ‘Sa facem o pauza’.

… Morihei Ueshiba – Citate Celebre

♣ Ţelul antrenamentului este de a-l întări pe cel slab, de a fortifica trupul şi de a şlefui spiritul.
♣Aceia care caută competiţia fac o greşeală gravă. A lovi, a răni sau a distruge este cel mai mare păcat pe care o fiinţă umană îl poate comite.
♣Fierul este plin de impurităţi care îl slăbesc; prin prelucrare el devine oţel şi este transformat într-o lamă ascuţită de sabie. Fiinţele umane se dezvoltă după acelaşi model.
♣Inima unei fiinţe umane nu este cu nimic mai diferită de sufletul cerului şi al pământului. În practica ta să ai întodeauna în minte interacţiunea dintre cer şi pământ, apă şi foc, yin şi yang.
♣Atunci când te preocupi de “binele” şi răul tovarăşilor tăi, deschizi răutăţii o poartă spre inima ta. Testarea, competiţia şi criticarea altora te vor face slab şi te vor înfrânge.
♣Daca adversarul tau ataca cu foc, impotriveste-te cu apa, devenind complet fluid si liber curgator. Prin natura sa, apa nu se loveste de nimic si nu se opune la nimic. Din contra, absoarbe orice lovitura fara vatamare.
Învăţăturile fondatorului aikido-ului…
Cele trei viziuni:
I. Calea unui luptător constă în manifestarea Iubirii Divine, spiritul care cuprinde şi hrăneşte tot ceea ce există. Lacrimi de recunoştinţă şi de bucurie au început să-mi şiroiască pe obraji. Am perceput Pământul ca fiind propria-mi casă, iar soarele, luna, stelele îmi erau prieteni apropiaţi. Ataşamentul pentru lumea materială a dispărut. (anul 1925 la vârsta de 42 de ani)
II. Pe la ora două dimineaţa, în timp ce executam ritualul de purificare, am uitat brusc toate tehnicile de arte marţiale pe care le cunoscusem vreodată. Tot ceea ce învaţătorii mei îmi transmiseseră îmi era acum complet nou pentru mine. Aceste tehnici reprezentau în noua viziune modalităţi de cultivare a vieţii, a cunoaşterii, a bunului simţ, şi nu instrumente de doborare a duşmanului. (anul 1940, luna decembrie)
III. Calea luptătorului a fost greşit înţeleasă, ca o modalitate de a ucide şi de a distruge pe ceilalţi. Aceia care caută competiţia comit o gravă eroare. Lovirea, jignirea sau distrugerea cuiva constituie cel mai mare pacat pe care îl poate face o fiinţă umană. Adevarata Cale a Luptătorului constă în evitarea masacrului. Ea este arta Păcii, puterea iubirii.
Lumea va cotinua să se schimbe dramatic, însă disputele şi războaiele ne pot distruge complet. Avem nevoie acum de tehnici de armonizare, şi nu de conflicte. Este nevoie de Arta Păcii şi nu de Arta Războiului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu